top of page

about

Greek Goddess.jpg

contact info

carolina  gutiérrez

 

Bogotá, Colombia
mcaroguti@hotmail.com

@carogutierrezart

www.saatchiart.com/carolinagutierrez
 

  • Instagram Social Icon

english

Carolina was born in 1974 in Bogotá, Colombia. She studied Fine Arts at Los Andes University and earned her degree in Architecture at the same university. Her work has featured in several collective exhibitions in Bogotá, Barcelona, Tokyo and New York. In 2014, she attended the workshop of the artist Alyssa Monks, Creating, Translating and Surpassing the Photo-Reference, at the New York Academy of Art, New York. She also attended the Casey Baugh’s oil workshop in Chicago, in August 2017. In 2021, her work Facemask was selected in Figurativas 21, a contest organized by the Museu Europeu d'Art Modern MEAM in Barcelona. Today, Facemask, is part of the MEAM permanent collection.

 

"Carolina's work has always been related to her own life. It tells stories that have not been fully told, capturing past experience and future longings (which are always implicit in the image) in the physicality, the carnality, of the present moment. Her painting stems from the intimate observation of human skin, that place where personal history is imprinted and narrated in every stain, in every crease, in every wrinkle. We are what is seen on our skin, she seems to say, and that makes us susceptible to be read; it makes us, therefore, vulnerable. Her painting wants to explore that vulnerability, that risk we run before the gaze of others: her materials, oil and animal skin, speak to us of the sensual character of her exploration of the world. When Carolina inserts words in Braille language on the skin of her oil paintings, she asks us to meditate on the trace that emotions leave on the skin, and at the same time on touch as a form of knowledge: to touch the other is to understand. When she paints hands that communicate with sign language –for instance, in the series Historias de piel–, she wants to go beyond conventional communication. She asks us to see and understand and to participate in the creation of meaning; she asks us to interpret, to get involved, to attend to the other. Yes, that’s it: she asks us to see more attentively, to attend more intensely to the world of others."

            --Juan Gabriel Vásquez

spanish

Carolina nació en 1974 en Bogotá, Colombia. Estudió Artes Plásticas en la Universidad de Los Andes, donde más tarde recibió su título profesional en Arquitectura. Su trabajo ha sido expuesto en varias exhibiciones colectivas en Bogotá, Barcelona, Tokio y Nueva York. En 2014 asistió al taller de la artista Alyssa Monks, Creating, Translating and Surpassing the Photo-Reference en The New York Academy of Art, en Nueva York. En agosto de 2017 asistió al taller de óleo de Casey Baugh en Chicago. En 2021 su obra Tapabocas fue seleccionada en Figurativas 21, concurso organizado por el Museu Europeu d'Art Modern MEAM en Barcelona. Hoy en día Tapabocas hace parte de la colección permanente del MEAM.

 

"El trabajo de Carolina siempre ha estado relacionado con su propia vida. Sus obras cuentan historias que no se hayan contado totalmente, capturan la experiencia pasada y los anhelos futuros (que siempre están implícitos en la imagen) en el carácter físico y carnal del momento presente. Su pintura parte de la observación íntima de la piel humana, ese lugar donde la historia personal queda impresa y narrada en cada mancha, en cada pliegue, en cada arruga. Somos lo que se ve en nuestra piel, parece decir, y eso nos hace susceptibles de ser leídos; nos hace, por lo tanto, vulnerables. Su pintura quiere explorar esa vulnerabilidad, ese riesgo que corremos ante la mirada del otro: sus materiales, el óleo y la piel animal, nos hablan de ese carácter sensorial, sensual, de su exploración del mundo. Cuando Carolina inserta en la piel de sus óleos palabras en lenguaje Braille, nos pide que meditemos acerca del rastro que las emociones dejan en la piel, y a la vez acerca del tacto como forma de conocimiento: tocar al otro es entender. Cuando pinta manos que se comunican con lenguaje de señas –en la serie Historias de piel, por ejemplo–, quiere ir más allá de la comunicación convencional. Nos pide ver y entender y participar en la creación de significado; nos pide interpretar, involucrarnos, atender al otro. Sí, es eso: nos pide ver con más atención, atender con más intensidad al mundo de los otros.”

            --Juan Gabriel Vásquez

bottom of page